012079
Uwaga: Ostatnie sztuki na magazynie!
Data dostępności:
"Poszukiwanie skutecznych sposobów zapobiegania uzależnieniom dzieci i
młodzieży od środków psychoaktywnych (w tym wypadku alkoholu i narkotyków) na
podstawie precyzyjnego rozpoznania zjawiska w triadzie diagnostycznej (diagnoza
konstatująca fakty, diagnoza projektująca, diagnoza weryfikująca) jest jak nigdy
dotąd koniecznością wymuszaną przez skalę problemu i generowanie negatywnych
następstw wynikających z uzależnień lub z nimi związanych (np.
przestępczość).
Decyzja Autora o doborze treści wynika z chęci ukazania
korzyści, jakie można uzyskać, używając przesłanek sformułowanych w ogólnej
teorii napięcia Roberta Agnew do podejmowania środków zaradczych, projektowania
programów i propozycji autorskich oraz rozwiązywania problemów uzależnień
(ewolucja myśli naukowej w zakresie profilaktyki społecznej i
resocjalizacji).
Jacek Bylica stara się poddawać krytycznemu oglądowi
interpretacje i formułowane sądy, biorąc pod uwagę nie tylko zebrany przez
siebie materiał badawczy, lecz także opublikowane wyniki badań innych autorów.
Podkreśla znaczenie faktów pokazujących teorię napięcia R. Agnew jako ofertę dla
praktyki pedagogicznej (i nie tylko pedagogicznej) służącej przekształcaniu
postaw wobec patologii społecznej, rewizji sądów i opinii, budowaniu "nowego"
kształtu edukacji szkolnej. Praktyka ta jest także ważna ze względu na
profilaktykę, która skupia się na powstrzymywaniu, uprzedzaniu z akcentem na
mechanizmy psychospołeczne rozważane w kategoriach etiologicznych, a nie na
oddziaływaniu objawowym, interwencyjnym, tak typowym dla obecnie podejmowanych
działań."
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Adama Stankowskiego
Spis treści:
Wstęp
1. Teorie współczesnej patologii
społecznej
2. Alkoholizm jako zjawisko społeczne
3. Narkomania
4.
Profilaktyka uzależnień
5. Nadużywanie narkotyków alkoholu przez młodzież a
napięcie
6. Strategie adaptacji do napięcia stosowane przez młodzież
nadużywającą alkoholu i
narkotyków
Podsumowanie
Bibliografia